Mijn naam is Angelique van Ginkel. Ik werk sinds 1996 in het basisonderwijs in Den Haag. Ik heb in Ei dhoven de PABO gedaan. Tijdens een stage op een MLK-school ontdekte ik al mijn liefde voor moeilijk/anders lerende kinderen. Ik vond het er geweldig en wilde graag een baan in het speciaal onderwijs. Het liep anders. Door de aankomende fusie van de LOM- en MLK-scholen tot de huidige SBO-scholen, was er op dat moment geen werk in het speciaal onderwijs. Op de PABO zag ik toen de advertentie van de vervangingspool van het Openbaar Onderwijs in Den Haag. Ik solliciteerde, werd aangenomen en verhuisde naar Den Haag en mijn carrière in het onderwijs begon.
De 7 jaar die daarop volgde werkte ik op verschillende basisscholen in de Haagse binnenstad als leerkracht van midden- en bovenbouwgroepen. Ondanks dat ik genoot van het werken met de klas, had ik ook regelmatig het gevoel niet voldoende te kunnen betekenen voor individuele (zorg)leerlingen. Ik wilde meer de diepte in en besloot de opleiding tot intern begeleider te doen. Ik kon al snel daarna, binnen de school waar ik toen werkte, als intern begeleider aan de slag. Ik deed dit werk met veel plezier, maar ik miste na een aantal jaar wel het contact met de leerlingen. Naast mijn IB-taken zocht ik manieren om hieraan tegemoet te komen. Ik had altijd al een grote interesse in het rekenonderwijs en bekwaamde me in het doen van rekenonderzoeken. Ook begeleidde ik een aantal leerlingen in het dyslexieprotocol. Toen mijn toenmalige directeur me vroeg of ik mijn diagnostiek bevoegdheid wilde gaan halen, zodat ik zelf intelligentieonderzoeken kon afnemen, hoefde ik niet lang na te denken. Nog een manier om tegemoet te komen aan de diepgang die ik zocht en opnieuw een manier om leerlingen en leerkrachten beter te kunnen helpen.
Ondanks deze leuke nieuwe richtingen en uitbreiding van mijn taken, bleef het gevoel dat ik echt contact met de leerlingen miste knagen. Ik had er uiteindelijk een burn-out voor nodig om echt te durven inzien, dat ik niet meer echt gelukkig was op deze plek in de school. Ondertussen was ook mijn jongste zoon overgestapt naar het speciaal onderwijs. Ik besloot te stoppen met het IB-werk en mezelf de tijd te geven uit te zoeken welk werk beter bij mij en mijn privéleven past. Een moeilijke, maar goede beslissing. Toen het weer wat beter met me ging, moest ik weer reïntegreren. Ik had besloten niet meer terug te komen in mijn oude functie, maar wat dan wel? We kozen ervoor te startten met het individueel begeleiden van zorgleerlingen. Heel langzaam kwam dat gevoel wat ik al die jaren gemist bleek te hebben weer terug: ertoe doen, het verschil maken. Ik zag hoeveel invloed ik met dit werk had op het welbevinden van de leerlingen, en hoe bijzonder, ook op dat van mezelf. Ik voelde me steeds beter en genoot van de trots van de leerlingen wanneer ze merkten dat ze groeiden. Ik ging ook de arrangementen doen binnen mijn school, waarbij ik ook de plannen moest schrijven. Ineens ging mijn “juffenbrein” weer aan. Het ging als vanzelf en alles kwam samen: mijn ervaring en kennis als IB-er voor het schrijven van plannen, die als juf voor het bedenken van leuke werkvormen en de kennis van de didactiek en tenslotte mijn kennis als onderzoeker om ook de achtergrond en context te kunnen zien.
En bijna een jaar later komt de laatste stap. Het verwezenlijken van een droom: het hebben van een eigen bedrijf. Iets wat ik al lang wilde, maar altijd zag als iets voor “later”. Voor mij blijkt dit de manier te zijn om te kunnen doen waar ik van hou. Namelijk leerlingen het gevoel geven dat ze de moeite waard zijn en ze te laten ervaren dat het ze wél lukt. Meestal anders dan verwacht, maar altijd met hetzelfde resultaat. Een blije en gelukkige juf, maar vooral een blij en gelukkig kind. Een kind dat zich elke keer dat het bij mij geweest is, een klein beetje beter op zijn plaats voelt. “Beter op je plaats” in de school, in de klas, maar vooral in jezelf!
Gun jij de leerlingen van jouw school ook dat gevoel? Wil je weten wat ik te bieden heb, neem dan een kijkje op mijn aanbod en tarieven pagina. Of neem contact met me op, dan bespreken we vrijblijvend wat ik voor jouw school kan betekenen. Hopelijk tot snel!
Gun jij de leerlingen van jouw school ook dat gevoel? Wil je weten wat ik te bieden heb, neem dan een kijkje op mijn aanbod en tarieven pagina. Of neem contact met me op, dan bespreken we wat ik voor jouw school kan betekenen!